Vill du veta hur bra dina investeringar lönar sig så är ROI ett viktigt mått för att utvärdera verksamheten. Bokstäverna står för Return Of Investment och metoden har länge använts som ett sätt att bedöma lönsamheten för långsiktiga investeringar.
Hur beräknas ROI
Det är ju få som har en kristallkula nu för tiden. Omvärlden förändras snabbt och verksamheten kan påverkas både positivt och negativt. Det är ofta omöjligt att förutsäga exakt vad som kommer att ske så en bra början är att göra några olika tänkbara scenarier att utgå ifrån. Hur exakta de kommer att bli beror i stor utsträckning på vilken bransch det handlar om, men en uppskattning går ändå att göra för det mesta.
Välj Industriledande roi för att få så bra utfall som möjligt om du vill veta vilken framtida avkastning det kan tänkas bli på de investeringar du vill göra. Kanske visar resultatet att du bör investera mer, eller tvärtom, att du inte bör investera alls på just detta. Lite enklare är det att räkna ut vilken avkastning du fått på redan gjorda investeringar. Formeln är enkel, det handlar helt enkelt om att dela nettoresultatet med den kostnad du haft. För att optimera avkastningen är effektiv sökmotoroptimering otroligt viktig nu för tiden, kanske det allra viktigaste i en verklighet där alla gör sina eftersökningar på nätet. De träffar som dyker upp högst i listan är de som får flest nya leads och förhoppningsvis framtida kunder. Att investera i bra sökmotoroptimering är alltså ett effektivt sätt att öka sin ROI över tid.
Aktier och utdelning
Den som investerar i aktier kan få stor nytta av att beräkna ROI på olika aktiers utveckling för att kunna jämföra och ta beslut om eventuella förändringar i portföljen. Här gäller det dock att även ta hänsyn till tidsperspektivet för att få rättvisa jämförelser.